• samanavaranco@gmail.com

  • شماره تماس : 37265400−035

  • ساعت کاری : 7:30 الی 15:00

بلاگ

مطالب علمی، گزارشات بین المللی و تحلیل های کارشناسی در حوزه های تخصصی سامان آوران توسعه

بهره‌وری در نظام آموزشی کشور

یکی از دغدغه‌های صاحب نظران تعلیم و تربیت این است که علی‌رغم توسعه کمی آموزش در کشور، متاسفانه کیفیت تعلیم و تربیت در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی کاهش یافته است.

تب کنکور بر نظام آموزشی کشور سایه افکنده و مهارت های تست زنی نظام یادگیری تربیت و رشد انسان ها را تحت شعاع قرار داده است. این آفت متأسفانه امروزه به دبستان‌ها هم سرایت کرده است.
از نگاهی دیگر پاره‌ای از مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور را می‌توان نتیجه ضعف نظام آموزشی و تربیتی فعلی تلقی نمود.
اگر زمانی رشته های مهندسی در بورس بود ، امروزه قریب ۷۰ درصد از دانش آموزان چه خود و چه تحت تأثیر القائات و باورهای خانواده ها به رشته تجربی گرایش پیدا کرده اند ، به این امید که در رشته پزشکی قبول شوند در حالی که شانس آنها برای رسیدن به این هدف کمتر از یک درصد است. در این شرایط پبش بینی این امر که در آینده جامعه ما فقط پزشکان ( بدن ) خوبی خواهد داشت ولی در بقیه زمینه ها (امور اقتصادی، اجتماعی و ...) عناصر کم‌استعداد متصدی امور خواهند شد چندان دشوار نیست.
متاسفانه مدرک گرایی روح تعلیم و تربیت را از جامعه امروز ما گرفته در حالی که معجزه خلیفه اللهی انسان با تعلیم و تربیت صحیح میتواند سعادت فردی و اجتماعی را تضمین نماید. متاسفانه هزینه‌هایی که میشود ، ارزش افزوده‌ای در خور برای کشور ایجاد نمی‌نماید.
در آموزش عالی نیز وضع به همین منوال است در حالی که اصل ۳۰ قانون اساسی بر ایجاد ظرفیت های دانشگاهی متناسب با " نیازهای کشور" دلالت دارد، متاسفانه گسترش کمی ولی بی هدف آموزش عالی (برخاسته از فضای مدرک گرایی) این صرف مادی و معنوی و زمانی را کم حاصل نموده است؛ به گونه‌ای که این تحصیلات دانشگاهی به توانمندی و مهارت افزایی نسل جوان برای اشتغال و کار مولد منجر نمی‌شود و ضریب بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چشمگیر است.
به نظر می‌رسد امر خطیر نا بهره‌وری در نظام تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش و وزارت علوم و آموزش عالی) باید بیش از پیش مورد توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و شورای گسترش آموزش عالی قرار بگیرد.
هرچند امروزه کشور تاوان نارسایی‌های فعلی نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی را می دهد ، انتظار می رود با توجه به حساسیت بنیادی این امر مهم و اتخاذ تدابیر لازم و تربیت جوانان شایسته آینده موفق نظام جمهوری اسلامی تضمین گردد.

علی اکبر اولیاء (رئیس هیئت مدیره شرکت سامان آوران توسعه)