• samanavaranco@gmail.com

  • شماره تماس : 37265400−035

  • ساعت کاری : 7:30 الی 15:00

بلاگ

مطالب علمی، گزارشات بین المللی و تحلیل های کارشناسی در حوزه های تخصصی سامان آوران توسعه

انتقال بهره دوران تنفس وام ها به دوره بازپرداخت در نرم افزار کامفار/ بخش دوم

در بخش اول، به تبیین گزینه "بهره سرمایه ای شده (Capitalize Interest) " در نرم افزار کامفار پرداخته شد و اینکه پرداخت بهره دوران تنفس وام های بلند مدت در اکثر قراردادهای پرداخت تسهیلات از سوی بانک¬ ها به پروژه ¬های سرمایه¬ گذاری، در طول دوره بازپرداخت وام انجام میشود.

اما از آنجا که استفاده از آیتم بهره سرمایه ¬ای شده در کامفار، منجر به تعریف وام جدید معادل با بهره دوران تنفس خواهد شد، لذا به منظور ارائه گزارش شفاف¬تر در خصوص مبلغ وام، انتقال بهره دوران تنفس به دوره بازپرداخت، میتواند به صورت دیگری در نرم افزار کامفار انجام شود به گونه ای که مبلغ وام در گزارش خروجی، دقیقا معادل با مبلغ مصوبه وام دیده شود، بدون اینکه وام فرضی مربوط به بهره دوران تنفس با آن جمع شده باشد.
بنابراین، راهکار انتقال بهره دوران تنفس وام به دوره بازپرداخت به گونه ای که مبلغ وام در گزارش خروجی کامفار، دقیقاً معادل با مبلغ مصوبه وام دیده شود، بدون اینکه وام فرضی مربوط به بهره دوران تنفس با آن جمع شود، به شرح زیر است:
فرض کنیم قرار است وام بلند مدت پروژه ای با فاز ساخت یک ساله و یک سال تنفس از سال دوم فاز بهره برداری در یک دوره پنج ساله بازپرداخت گردد و طبق توافق انجام شده با بانک، پرداخت بهره دوران تنفس (شامل یک سال فاز ساخت و یک سال از ابتدای فاز تولید) در طول دوره تنفس انجام نمی پذیرد و پرداخت آن به دوره پنج ساله بازپرداخت، انتقال و به صورت مساوی در کل اقساط وام انجام می پذیرد.
در این حالت، ابتدا مبلغ و نرخ بهره را از تاریخ اخذ اولین مرحله وام در نرم افزار کامفار ثبت میکنیم. سپس با اجرای فرآیند انجام محاسبات در کامفار، وارد جدول جریانات نقدی به منظور برنامه ریزی مالی شده و مبالغ ارائه شده در سطر هزینه های مالی که مربوط به سال های قبل از دوره بازپرداخت (دوره تنفس دو ساله) هستند را در فایل اکسل وارد میکنیم و مجموع آنها را به عنوان جمع کل بهره دوران تنفس محاسبه میکنیم. حال با هدف حذف دستی این مبالغ از سطر هزینه های مالی در دوره دو ساله تنفس، و انتقال دستی آنها به دوره بازپرداخت وام، ابتدا تاریخ محاسبه بهره را در بخش بهره وام تغییر داده و روی انتهای دوره تنفس (ابتدای دوره بازپرداخت) تنظیم میکنیم یعنی سرمایه گذار از زمان برداشت وام تا پایان دوره تنفس، بهره ای پرداخت نخواهد کرد. سپس مجموع بهره دوران تنفس محاسبه شده را در زیر مجموعه جدول اجاره های بلند مدت (leasing cost) که در سرفصل هزینه ¬های مالی در نظر گرفته می¬شود، تحت عنوان بهره انتقال یافته دوران تنفس وام بلند مدت ثبت میکنیم. از آنجا که طبق توافق با بانک، مقرر است بهره دوران تنفس به صورت مساوی در دوره پنج ساله سرشکن شود، منطقی است که مجموع بهره دوران تنفس، به صورت مساوی در همان پنج سال سرشکن شود.


* گردآوری: عزیزه امراللهی

* در تدوین این مطلب، از مطالب سایت comfar.org نیز استفاده گردیده است.